Senin, 27 Mei 2024

Apa Itu Enzim G6pd

Content [Show]
    Apa Itu Enzim G6pd

    Enzim G6pd adalah enzim yang berperan penting dalam metabolisme sel darah merah. Enzim ini berfungsi untuk melindungi sel darah merah dari kerusakan akibat radikal bebas.

    Enzim G6pd adalah enzim yang berperan penting dalam metabolisme sel darah merah. Enzim ini berfungsi untuk melindungi sel darah merah dari kerusakan akibat radikal bebas.

    Fungsi enzim G6pd adalah untuk melindungi sel darah merah dari kerusakan akibat radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul yang tidak stabil dan dapat merusak sel-sel tubuh. Enzim G6pd membantu sel darah merah untuk memecah radikal bebas, sehingga sel darah merah tidak rusak.

    Kekurangan enzim G6pd disebabkan oleh mutasi genetik. Mutasi genetik ini menyebabkan tubuh tidak dapat memproduksi enzim G6pd yang cukup.

    Gejala kekurangan enzim G6pd dapat berupa:

    • Anemia hemolitik
    • Jaundice
    • Kulit pucat
    • Kelelahan
    • Sakit kepala
    • Mual muntah
    • Diare

    Tidak ada obat untuk kekurangan enzim G6pd. Pengobatan yang dilakukan adalah untuk mencegah kerusakan sel darah merah.

    Pencegahan kekurangan enzim G6pd dapat dilakukan dengan:

    • Melakukan tes G6pd pada bayi baru lahir
    • Menghindari faktor-faktor yang dapat memicu hemolisis, seperti:
      • Obat-obatan tertentu, seperti aspirin, antibiotik, dan obat-obatan anti malaria
      • Makanan tertentu, seperti kacang polong, buncis, dan bayam
      • Infeksi
      • Stres

    Enzim G6pd adalah enzim yang penting untuk melindungi sel darah merah dari kerusakan. Kekurangan enzim G6pd dapat menyebabkan anemia hemolitik, yang dapat mengancam nyawa. Oleh karena itu, penting untuk mengetahui tentang enzim G6pd, terutama bagi orang-orang yang memiliki riwayat keluarga dengan kekurangan enzim G6pd.

    Nettetdr.Krisandryka. Patofisiologi defisiensi enzim glukosa-6-fosfat-dehidrogenase (defisiensi G6PD) adalah kurangnya aktivitas reduksi nicotinamide. Nettetdr.Krisandryka. Penatalaksanaan utama defisiensi enzim glukosa-6-fosfat-dehidrogenase atau yang dikenal sebagai defisiensi G6PD adalah dengan. NettetG6PD itu senditi merupakan enzim yang berfungsi untuk memastikan proses oksidasi dan jangka hidup sel darah merah (eritrosit) normal. Pada kondisi. NettetGlukosa-6-fosfat dehidrogenase atau G6PD adalah suatu enzim yang membantu proses perubahan karbohidrat menjadi energi. G6PD juga berfungsi melindungi sel darah.

    Apa Itu Enzim G6pd

    Defisiensi Glukosa-6-Fosfat-Dehidrogenase (G6PD) | Tanda dan Gejala, Penyebab, Cara Mengobati, Cara Mencegah - Source: SehatQ
    Apa Itu Enzim G6pd

    Public Health Malaysia - Fast Fact ✓ Majoriti penghidap G6PD deficiency adalah lelaki ✓ Penghidap G6PD deficiency akan ada masalah ini seumur hidup. Tiada rawatan untuk 'memperbanyakkan' enzim ini ✓ Penghidap perlu - Source: Facebook

    Apa Itu Enzim G6pd, PENYAKIT G6PD DEFICIENCY - Dr. ONE SHARE, 11.31 MB, 08:14, 3,326, DR1 SHARE, 2020-06-23T13:34:59.000000Z, 1, Defisiensi Glukosa-6-Fosfat-Dehidrogenase (G6PD) | Tanda dan Gejala, Penyebab, Cara Mengobati, Cara Mencegah, SehatQ, 500 x 1000, jpg, , 2, apa-itu-enzim-g6pd

    PENYAKIT G6PD DEFICIENCY - Dr. ONE SHARE

    Apa Itu Enzim G6pd.

    Assalamualaikum dan salam sejahtera, hi korang. Untuk video kali ini, aku ingin kupaskan tentang satu penyakit yang agak "common" di kalangan masyarakat Malaysia.

    G6PD atau Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase deficiency merupakan satu penyakit genetic yang menyebabkan kekurangan enzim Glucose-6-Phospate dehydrogenase di dalam badan

    Apa yang akan berlaku kalau enzim ini berkurang? okay jom kita tengok...

    Fungsi utama enzim ini adalah untuk membantu enzim Glutathione Reductase untuk menukarkan oxidised Glutathione kepada reduction state iaitu Reduced Glutathione.

    Glutathione ialah satu anti-oksida di dalam sel darah merah manusia. Fungsi utama anti-oksida ini adalah untuk "fight" dengan radikal bebas (oxidative stress) supaya sel darah merah sentiasa berada dalam keadaan stabil.

    Tapi, apa yang berlaku kepada pesakit G6PD ini adalah, kurangnya anti-oksida Glutathione ini dan seterusnya sel darah merah pecah dan haemolyse disebabkan oxidative stress. Apabila perkara ini berlaku secara berlarutan, maka badan akan mengalami kekurangan sel darah merah (hemolytic anemia).

    Antara tanda tanda hemolytic anemia adalah :

    ✔️ Pucat
    ✔️ Lesu dan letih
    ✔️ Jantung berdegup kencang
    ✔️ Sakit dada
    ✔️ Sesak nafas
    ✔️ Nafas pendek
    ✔️ Tangan dan kaki menjadi sejuk

    Namun, pesakit G6PD kebanyakkannya tidak menunjuk sebarang simptom (asymptomatic) pun sehinggalah mereka terdedah kepada "trigger factors" seperti

    ✔️ Ubat anti-malaria seperti primaquine atau tafenoquine
    ✔️ Ubat aspirine dan sulfonamide
    ✔️ Terdedah kepada Napthelene (ubat gegat)
    ✔️ Kacang parang atau fava bean

    Bayi yang didiagnose dengan penyakit ini juga tidak terkecuali daripada komplikasi antaranya :

    ✔️ Demam kuning yang teruk (Severe Hyperbiliruninaemia in Newborn)
    ✔️ Kernicterus (Bilirubin deposit inside the brain)

    Namun, kerajaan mewajibkan dimana semua baby yang baru lahir haruslah menjalani blood screening untuk detect G6PD ini.

    Dan banyak lagi yang aku kupaskan secara ringkas dan senang faham. Jom tonton sama-sama, semoga mendapat manfaat daripda video kali ini, insha Allah...

    ===============================================

    JOM KENALI SIAPA SAYA

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Latar belakang DR1

    Seorang lelaki utara yang biasa, friendly and, happy Go-Lucky person, yang tidak punya apa-apa KEISTIMEWAAN untuk dibanggakan. Rupa pun biasa-biasa saja. Tidak terlalu kacak, dan tidak terlalu hodoh. Just nice orang panggil 🤣.Namun begitu, saya memiliki secebis ilmu dalam perubatan modern dan juga fitness.

    Saya menerima pendidikan dari :

    ✔️Sekolah menengah : Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Kumbar 2, Pulau Pinang

    ✔️Matrikulasi : Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP)

    ✔️Ijazah : Uitm perubatan Sungai Buloh, Selangor.

    Tujuan membuat channel DR1 SHARE

    Minat saya yang mendalam dalam dunia perubatan, mendorong saya untuk berkongsi ilmu bersama masyarakat, terutamanya masyarakat melayu. Sedar bahawa bangsa melayu kita ini agak terkebelakang dalam ilmu ini, dan saya berhasrat dan berbesar hati untuk mendidik masyarakat kita ke arah yang lebih baik dan mudah faham berkenaan segala permasalahan kesihatan dan kecergasan.

    Dengan slogan kata :

    " ᴀ ᴘᴇʀғᴇᴄᴛ ᴄᴏᴍʙɪɴᴀᴛɪᴏɴ ᴏғ sᴄɪᴇɴᴄᴇ ᴀɴᴅ ᴛʀᴀɪɴɪɴɢ "

    Ini menunjukkan, setiap apa yang kita nak lakukan, tidak kiralah diet atau workout, mesti ada sesuatu yang perlu kita pelajari sebelum kita praktikkannya.

    Jom sertai saya dalam saluran ini, untuk kita sama-sama belajar dan melakukan sedikit perubahan di dalam diri kita supaya kita dapat mengecapi kehidupan yang lebih sempurna selepas ini, insha allah.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    📌Subscribe ke saluran : DR1 SHARE 📺

    📌Facebook DR1 : facebook.com/wan.abqori

    📌Follow Instagram DR1 :
    instagram.com/Drwanabqori/

    📌Follow Twitter DR1 : twitter.com/Dr1Share?s=09

    Defisiensi Glukosa-6-Fosfat-Dehidrogenase (G6PD) | Tanda dan Gejala, Penyebab, Cara Mengobati, Cara Mencegah

    Apa Itu Enzim G6pd, NettetG6PD itu senditi merupakan enzim yang berfungsi untuk memastikan proses oksidasi dan jangka hidup sel darah merah (eritrosit) normal. Pada kondisi. NettetGlukosa-6-fosfat dehidrogenase atau G6PD adalah suatu enzim yang membantu proses perubahan karbohidrat menjadi energi. G6PD juga berfungsi melindungi sel darah.

    PENYAKIT G6PD DEFICIENCY - Dr. ONE SHARE

    PENYAKIT G6PD DEFICIENCY - Dr. ONE SHARE

    Source: Youtube.com


    Baca Juga


    EmoticonEmoticon